You Are Reading

0

Mengapa Utara Semenanjung tak ditawan Portugis?!!

fatiha Friday, June 3, 2011

Tolong sebarkan ini !! Ini sejarah penjajahan Tanah Melayu! Semoga kawan-kawan kita semua dapat kesedaran di sebalik penajajahan Portugis di Tanah Melayu ketika itu.
1508: Alfonso de al buqurqe menyampaikan hasratnya kepada Raja Portugis untuk meluaskan pengaruhnya ke Asia Tenggara(Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 biji kapal, 15300 bala tentera.
1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk mengetahui kekuatan pertahanan di sana.
1511: Portugis berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan Melayu terhandal iaitu Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu, Hang Jebat dan Hang Kasturi. Ini adalah mimpi ngeri bagi Alfonso untuk melawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu. Akhirnya, Alfonso dapat juga menawan Melaka setelah hampir putus asa.
Jan 1512: Setelah 12 bulan, Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya di Kedah, Perlis dan Pulau Pinang di mana ketika itu merupakan pengeluar utama tebu dan gula di rantau ini.
Feb 1512: Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana, mengikut sejarah.. perisiknya telah ke kedai kopi untuk mendapatkan segala maklumat yang diperlukan.
Seminggu selepas..
Feb 1512: Perisik tersebut kembali ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso.Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dan Alfonso yang selama ini cuaba disembunyikan dalam buku sejarah..
Perisik 1,2,3: Selamat pagi tuan(sambil bertabik)
Alfonso: Selamat pagi.
Perisik 1: Beginilah tuan..lupa kan saja niat tuan itu untuk menawan Perlis, Kedah dan Pulau Pinang.
Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu?
Perisik 2: Untuk menawan Melaka yang ada 5 pahlawan itu pon kita kehilangan 15k bala tentera, ini kan pula nak menawan Perlis, Kedah dan Pulau Pinang yang mempunyai beribu-ribu orang.
Perisik 3: betoi tu tuan... antaranya.. hang sihat, hang apa khabar, hang buat apa, hang lagu mana, hang pi mana, hang singgah dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang, macam-macam hang lagi ada kat sana tuan....
Mendengar hasil risikan itu, Alfonso pon xjadi nak pergi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan Melayu Melaka amat ngeri.......ini kan pula nak berhadapan beribu-ribu hang disitu....

skroll sampai bawah .........


lagi....


lagi........







Hang tunggu apa lagi...hang nak mapuih ka..hang p wat kerja nu...!!! ^^





0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 humanmindcracker