You Are Reading

0

Angina Pectoris

fatiha Saturday, July 30, 2011
kita tengok gambar dulu ok. hehe



salam.... ni nak tanya.. muka aku ni muka org sihat ke? entah.... bile aku bagi hint sikit, ada jugak ramai tanya aku..


"Ko kenape teha? sihat jek aku tengok..."
xpe..manusia hanya nampak yang zahir..its ok... sambil enyum.. :-)


aku kalau tak sihat pon aku cakap sihat... tp.. oleh kerana ada kwn aku nak tau. xpelah.. aku bagitahu kt sini...


ramai tak tahu ape yg aku alami selama ni... yang tau? rasanya Piqa Genit jek kot.. haha kan piqa? hehe
ceritanya begini....


masa aku form 4... aku masuk hospital.. sebab sakit dada.. mak aku dh nangis dh that time... 1 family aku naik kereta hantar aku masuk hospital..emergency that time.. memang pecut la angah aku bawak kereta time tu...sampai kat hospital, aku tak boleh jalan sebab sakit sangat.. yg boleh? aku duduk atas Wheelchair jek sambil tunggu dapat rawatan dari doktor...


so di singkat kan cerita...straight to the point jela eh.. aku sakit "Angina Pectoris"
apa tu Angina pectoris? dia adalah sakit dada ataupon dikenali sebagai chest pain...berkenaan dengan jantung...
so..aku kena slalu makan ubat kalau sakit dada... tp aku tak nak bergantung hidup pada ubat jek... bak kata mak aku...
"kita ni hidup tak boleh bergantung pada ubat jek...kena kuat ! "


so.. aku berpegang pada kata-kata tu.. ada betol nye..
doktor ckp aku sakit tu sebab??
1. stress sebab fikirkan sesuatu tu mendalam sgt.. cth fikir sal assignment ke, fikir sal orang lain ke.. dan lain-lain....
2. aku tak boleh terlampau sedih sangat or marah sangat, blood tak leh transfer dgn betol pada veins dlm jantung yg menyebabkan aku sakit bende ala tu la..
3. dan jugak tak boleh Penat sangat... adoii susah la camni....


but, sekarang... aku dah tau control tu semua.. insyaAllah ok... 


kakak sedara perempuan aku ada seorang sakit jantung... dia memang kena sejak lahir.. tapi dah meninggal dunia dalam usia yg cukup muda sebab sakit tu.. dia meninggal ada dalam umur 30 camtu.... 
hari-hari aku fikir maybe kalau ditakdirkan satu hari aku jadi cam dia.... aku redha.. sebab aku dh penat..
papepon....Life must go on whatever it takes..selagi ada family dan kawan-kawan yg menolong N care.. selagi tu aku mampu senyum.. :-)

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 humanmindcracker